کد خبر: ۱۱۰۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
اگر چه دامداران گلستانی از کاهش چشمگیر قیمت دام زنده گلایه‎مند هستند اما قیمت گوشت قرمز در مراکز خرده‌فروشی استان همچنان بالاست و به گفته دامداران مهمترین دلیل اختلاف این قیمت وجود واسطه‎ها در بازار گوشت قرمز است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، شرایط مناسب جوی، تنوع آب و هوایی و زیست‎بوم‌های مرتعی موقعیت مناسبی برای پرورش انواع دام در استان فراهم کرده است. از دیرباز دامپروری یکی از محورهای اصلی اقتصاد خانواده‎های روستایی در گلستان بود وجود یک میلیون و ۹۵۰ هزار رأس دام سبک و ۳۴۶ هزار رأس دام سنگین ظرفیت خوبی برای توسعه بخش دامپروری گلستان محسوب می‎شود. گلستان سهم سه و نیم درصدی در تولید گوشت قرمز و شیر کشور دارد و بیش از ۷۰ هزار بهره‌بردار در بخش دامپروری استان فعالیت دارند.

در حالیکه انتظار می‎رود با وجود تعداد قابل توجهی بهره‎بردار در بخش دامپروری و وجود دام‎های سبک و سنگین فراوان در استان شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز در این استان شمالی باشیم اما دامداران گلستانی از کاهش قیمت دام زنده و افزایش قیمت گوشت قرمز در قصابی‎ها گلایه مند هستند و معتقدند وجود واسطه‎ها موجب شده تا دام زنده به قیمت بسیار پایین و به مقدار محدود به فروش برسد و دامدار از این بابت متحمل خسارت شود.

اگر چه عواملی همچون واردات بی رویه گوشت و افزایش هزینه حمل و نقل از جمله دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در مراکز خرده فروشی از جمله قصابی‎ها محسوب می‎شود اما جولان واسطه‎ها در بازار دام و عدم نظارت قوی در این رابطه موجب اختلاف چشمگیر قیمت دام زنده با گوشت قرمزی که در قصابی‎ها فروخته می‎شود شده است.

*بی‎تأثیری کاهش قیمت دام زنده در مراکز عرضه گوشت قرمز

در همین رابطه یک دامدار گلستانی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: هر چند قیمت دام کاهش یافته ولی قیمت گوشت و فراورده‎های آن در بازار روند افزایشی داشته است در واقع قیمت دام زنده بیش از ۳۲ درصد کاهش داشته  و دامدار به سودی که برای او در  نظر گرفته شده نمی‎رسد.

علی تجری با بیان اینکه کاهش قیمت دام زنده در قیمت گوشت قرمزی که به دست مصرف کننده می‌رسد تأثیری نگذاشته است، افزود: سال گذشته دام زنده را کیلویی ۴۴ هزار تومان می‎فروختم اما الان با قیمت ۳۰ هزار تومان خریدار ندارد با این وجود این کاهش قیمت دام زنده، در قصابی‎ها شاهد تغییر قیمت محسوسی نیستیم چرا که گوشت گوسفند کیلویی ۱۰۵ هزار تومان و گوشت گوساله کیلویی ۹۰ هزار تومان فروخته می‎شود.

وی اضافه کرد:  قیمت گوشت برای مصرف‌کننده باید کمتر از این مقدار باشد در واقع گوسفند پرواری با قیمت ۸۲ تا ۸۵ هزار تومان و گوساله‌پرواری ۷۲ تا ۷۵ هزار تومان باید به دست مصرف‌کننده برسد تفاوت قیمت‎ها هر کیلوگرم بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان است

به گفته این دامدار گلستانی عواملی همچون قیمت دام زنده، هزینه کشتارگاه، قیمت آلایشات، هزینه حمل و نقل و سود قصابان در قیمت‌گذاری گوشت قرمز دخیل است اما مهمترین دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز و اختلاف زیاد بین قیمت دام زنده و گوشت قرمز در مراکز خرده فروشی  وجود واسطه‎هاست.

*نبود بازار هدف متمرکز، علت جولان واسطه‎ها در بازار دام

تجری بیان کرد: دلال از تولیدکننده دام را ارزان می‎خرد ولی در قصابی‎ها گوشت را با قیمت بیشتر می‌فروشند و سود اصلی نصیب واسطه‎ها می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: دام‎ها روی دست دامدار مانده و به دلیل کاهش تقاضا کسی دام زنده نمی‎خرد چرا که گوشت با قیمت واقعی به دست مصرف‌کننده نمی‎رسد.

دامدار گلستانی مهمترین علت جولان واسطه‎ها در بازار دام را نبود بازار هدف متمرکز عنوان کرد و گفت: اگر مسوولان مرتبط در حوزه جهاد کشاورزی و امور دام در کشتارگاهها دام را به طور مستقیم از دامدار بخرند و آن را بین قصابان تقسیم کنند شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود، البته این کار نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی دارد اما برای آنکه گوشت به قیمت واقعی به دست مصرف‌کننده برسد و دامدار متحمل خسارت نشود به چنین سرمایه‌گذاری‎هایی نیاز داریم چرا که گلستان یکی از استان‌هایی است که شغل تعداد  زیادی از مردم آن را دامداری تشکیل می‎دهد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان به محض آنکه قیمت‎ها بالا یا پایین برود سریعأ برای تعدیل قیمت ها جلساتی برگزار می‎شود.

مختار مهاجر گفت: میانگین ۴۸ درصد وزن دام زنده استان گوشت خالص است از دام‎های مسن چیزی حدود ۴۳ تا ۴۵ درصد راندمان لاشه داریم و دام جوان‌پرواری بین ۴۸ تا ۵۲ درصد راندمان عملکرد لاشه دارد.

وی افزود: قیمت‌ها باید متغیر باشد تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

بر اساس این گزارش سالهاست  جای پای دلال‎ها در بخش‌های مختلف باز شده و گویی این درد بی‎درمان که به جان بخش کشاورزی و شاخه‎های ذیربط آن افتاده را درمانی نیست. مسوولان مرتبط  باید با تقویت کار کارشناسی و تقویت نظارت‌ها اجازه ندهند شبکه‎های غیررسمی و ورود افراد دلال یا واسطه‌ها بر سطح قیمت‎های مصرف‌کننده تأثیرگذار باشد و قیمت‎ها را به سمتی ببرند که مصرف‌کننده این قیمت‌ها را در خرید خود احساس کند.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار