کد خبر: ۲۱۵۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴

عبور از فصل سرد با عافیت و سلامت

دکتر اصغرنعمتی

مدیرمسئول و مدرس دانشگاه

 با شروع پاییز هوا نم نمک به سوی سردی پیش می رود و وارد فصول سرد سال می شویم. این دوران از سال مقتضیات و الزامات خاص خود را در خصوص حفظ سلامت دارد و افراد در هر سنی باید برخی از توصیه ها را به کار ببندند تا ضمن استفاده بهینه از جذابیت و زیبایی‌های ماههای سرد سال از سلامت خود حراست و صیانت نمایند. اولین توصیه ای که باید در فصل سرد سالجاری مورد اهتمام همه هموطنان عزیز قرار گیرد،توجه به این نکته است که جهان و کشور ما یک پاندمی شدیدی را تجربه نموده که به یمن واکسیناسیون، مشارکت مردم و همت مسئولان در شروع فصل پاییز امسال منحنی‌های این پاندومی نزولی شده و  با کاهش مرگ و میر و مراجعات سرپایی، هراس از این بیماری بسیار کاسته شده است، اما این وضعیت نباید زمینه سازه عافیت طلبی و سهل انگاری مردم شود، باید توجه داشت در فصل سرد بیشتر اوقات شهروندان و خانواده ها در محل های سرپوشیده سپری می شود، خانواده ها غالب وقت خود را درخانه می گذرانند، خرید ها بیشتر در محیط های کاملا بسته صورت می گیرد که با توجه به این شرایط  در صورت عدم رعایت پروتکل های توصیه شده انتظار و پیش بینی رشد دوباره پاندمی و بازگشت روزهای پر از اندوه و آمار مرگ های سه رقمی و مبتلایان چند هزار نفری دور از واقعیت نیست.

بنابراین رعایت شیوه نامه های بهداشتی- نظیر استفاده از ماسک در مکانهای سربسته به ویژه وسایل حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس و مترو و مکان های آموزشی و ... توصیه می شود.

سهل انگاری و ساده اندیشی در خصوص بیماری کرونا که هر روز ویروس آن چهره  تازه ای از خود بروز میدهد، مخاطرات جبران‌ناپذیری را در سلامت عمومی، بخش درمان و اقتصاد کشور می تواند رقم بزند. بنابراین به هوش باشیم و با تجربه و مرور خاطرات تلخ گذشته و یادآوری روزهای سخت کرونایی از سلامت خود، خانواده و جامعه حفاظت نمائیم.

توصیه دیگر اینکه در فصل زمستان همواره شاهد شیوع بیماری آنفلوانزا هستیم و سویه های مختلف بیماری برخی اوقات زمینه ساز گستردگی شدید آن و مرگ و میر می گردد. از این رو استفاده از ماسک علاوه بر حفاظت افراد در برابر بیماری کرونا می‌تواند در پیشگیری از آنفلوانزا نیز بسیار موثر واقع شود، لذا توصیه می شود افراد آسیب پذیر و دارای بیماری زمینه ای حتماً در واکسیناسیون خود به منظور مصونیت از آنفلوانزا همت نمایند. واقعیت این است که پس از  شیوع گسترده بیماری کرونا در جهان و خسارات مادی و معنوی سنگین آن، بازار شایعات و حواشی در زمینه واکسن ها نیز بسیار داغ شد، اما باید توجه داشت اگر معجزه واکسن ها نبود بسیاری از بیماریهای کشنده در طول تاریخ ریشه کن نمی شد و به طور قطع و یقین ویروس کووید نیز همچنان در جهان در حال چرخش و جولان بود. پس بهتر است در خصوص مباحث مرتبط با سلامتی ضمن مراجعه به افراد صاحب نظر و مرجع، اطلاعات درست را از آنها دریافت نماییم و تحت تاثیر شایعات اغواکننده، زمینه ابتلای خود به انواع بیماری خطرناک نظیر آنفلوانزا و... را فراهم ننماییم. از این رو در فصل سرد سال لازم و ضروری است خانواده ها بر اساس توصیه های متقن پزشکی برای افراد و اعضای مبتلا به برخی از بیماری های زمینه ای نظیر دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی و ... اقدام به واکسیناسیون علیه آنفلوانزا نمایند.

توصیه دیگر برای عبور توام با سلامت از فصل سرد سال تغذیه مناسب است. در این زمینه نیز باید خانواده‌ها در خصوص استفاده از غذاهای مناسب این فصل که مبتنی بر توصیه های پزشکی نوین و سنتی می باشند برنامه ریزی کنند. بنابراین، دمنوش ها و مغزها و غذاهای سرشار از پروتئین باید در سبک زندگی زمستانه مورد توجه واقع شود.

نکته دیگر اینکه  در نیمه سرد سال دسترسی به برخی میوه‌ها و سبزیجات کاهش می یابد و به طور کلی مصرف مواد غذایی حاوی فیبر به دلیل الزامات فصل محدود می شود، بنابراین باید توجه داشت به هیچ وجه مصرف میوه و سبزی های جایگزین و قابل دسترس فراموش نشود، بلکه به دلیل تحرک کمتر در فصل سرد، سهمی بیشتر از تغذیه روزانه را در برگیرد.

 بسیاری از متخصصان توصیه جدی به صرف وعده صبحانه در فصول سرد سال دارند و در این خصوص به مصرف لبنیات تاکید کرده اند. این توصیه در خصوص کودکان و نوجوانان به ویژه در سنین مدرسه حائز اهمیت بسیار است و باید در برنامه خانواده ها گنجانده شود.

 به‌هرحال در فصل سرد سال علاوه بر آنفلوانزا، بیماری هایی نظیر گلودرد، سرماخوردگی، تشدید آسم، استفراغ زمستانه، درد مفاصل، شیوع تبخال، سردی دست و پا و تشدید حملات قلبی محتمل تر می شود که پیشگیری و مصونیت از بیماری های گفته شده راه حل های مربوط به خود را دارد و شایسته است ضمن ارتقای آگاهی خود از مخاطرات آنها، روش های مصونیت را نیز فراگرفته و به کار ببندیم تا پاییز و زمستان پیش رو با رعایت نکات توصیه شده برای هموطنان عزیز سرشار از سلامتی و عافیت باشد. انشاالله.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار