کد خبر: ۲۰۷۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۲

فرار مالیاتی پزشکان مذموم اما واقعیت!

اصغر نعمتی

مدیرمسئول و مدرس دانشگاه

همکاری تعریف می‌کرد برای انجام عمل زیبایی دخترش پس از جستجوی فراوان، پزشکی متخصص را برای این منظور انتخاب کرده و جهت ویزیت اولیه درخواست وقت نموده که با فاصله‌ دو هفته‌ای توفیق ویزیت حاصل شد. بعد از ویزیت، تعیین وقت و توافق بر سر مبلغ جراحی که رقمی نجومی بود، پزشک موصوف مقرر داشت مبلغ ده درصد وجه مورد توافق، به صورت بیعانه پرداخت شود اما نه از طریق دستگاه پوز مطب! در روز جراحی و قبل از آن هم هزینه‌های بیمارستان و باقی مانده وجه به روش‌های نامتعارف دریافت شد که جملگی حکایت از نوعی فرار مالیاتی داشت و ... جالب این است پزشک محترم براساس گفته منشی پذیرش بیمارستان و پرستاران بخش، روزانه حداقل ده عمل جراحی زیبایی انجام می‌دهد و این به معنای درآمدی حداقل 200 میلیون تومانی در طول یک روز می‌باشد. حال تصور فرمائید اگر ایشان در طول ماه حداقل ده روز به این صورت کار کند که شواهد حاکی از کار روزانه ایشان به جز ایام تعطیل است، درآمد حاصله رقمی نجومی است که اگر با ترفندهای گفته شده، قوانین مالیاتی را دور نزند رقم چشمگیری را باید به خزانه دولت واریز کند.

بی‌تردید از این‌گونه روایت‌ها بسیار از خانواده‌ها شنیده و یا خود با آن مواجهه شده‌اید. اگرچه عملکرد این پزشکان را نباید به حساب کادر درمان خدوم و ایثارگر که با درآمد حداقلی مشغول خدمات‌رسانی در مراکز درمانی هستند، گذاشت. ولی باید به این واقعیت تلخ اذعان کرد که این رفتار غیرمسئولانه برخی پزشکان، ظلمی آشکار در حق آن عزیزان نیز می‌باشد.

چرا که اینگونه رفتارها مانند قطره جوهری است که در آبی زلال می‌چکد و کل آب را مکدر می‌کند! روی سخن این مقاله ضمن تقدیر و تشکر از پزشکان وظیفه‌شناس، سخت‌کوش و ایثارگر با آن دسته از فراریان مالیاتی در این حوزه است که با عملکرد خود تعجب و شگفتی همگان را برانگیخته‌اند، چرا در حالی که یک معلم، یک کارگر، یک مهندس ... که در استخدام دولت است اگر حقوقش از سطح معافیت اعلامی سازمان امور مالیاتی عبور ‌کند قبل از دریافت حقوق ملزم به پرداخت مالیات است، اما متأسفانه پزشکی با درآمد میلیاردی به انواع ترفندها، برای شانه خالی کردن از پرداخت مالیات متوسل می‌شود!!

چرا برخی از پزشکان عزیز از شفافیت واهمه دارند و برای دور زدن مالیات از راه‌هایی همچون قرار ندادن کارتخوان در مطب، ثبت کارتخوان به نام شخص دیگر و ارائه نکردن اظهارنامه مالیاتی استفاده می‌کنند؟ آیا واقعا احصاء درآمد این دسته از پزشکان برای سازمان امور مالیاتی کار سختی است که ضرایب علی‌الرأس بسیار پایین را لحاظ و عدم ارائه اظهارنامه را توجیه‌پذیر می‌کنند؟!

گزارش تفریغ بودجه سال 1399 نیز نشان می‌دهد، 65 درصد پزشکان فرار مالیاتی دارند در بخشی از این گزارش آمده است، براساس بند «ز» تبصره «6» کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و با سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود و کلیه اشخاص شاغل در کسب و کارهای حقوقی اعم از وکالت و مشاوره حقوقی و خانواده، مکلف بوده‌اند از ابتدای سال 1399 از پایانه‌های فروشگاهی استفاده کنند. نتایج بررسی‌ها بیانگر آن است که از تعداد 155572 نفر مشمولین شناسایی شده، صرفاً تعداد 54490 نفر معادل 35 درصد مشمولین، در سامانه مالیاتی ثبت‌نام نموده‌اند.

این گزارش با مشاهده اطلاعیه‌هایی که در برخی از مطب‌های پزشکان تحت عنوان «دستگاه کارتخوان نداریم، لطفا پول نقد همراه داشته باشید» نیز هم‌خوانی دارد.

اگرچه باید به این نکته اذعان کنیم که دست‌یابی به جایگاه پزشکی به‌ویژه در حوزه تخصصی کاری پر مرارت و زحمت است، اما این موضوع دلیلی بر عدم مشارکت این عزیزان در پرداخت مالیات که در نهایت ثمره آن با مصروف شدن در آبادانی کشور به خود آنها نیز برمی‌گردد نمی‌باشد. وانگهی ما در بسیاری دیگر از مشاغل نیز برای کسب تخصص و مهارت ویژه این سختکوشی‌ها را نیز شاهد هستیم.

بی‌تردید امروز که کشور در شرایطی قرار گرفته که بخش زیادی از بودجه متکی بر منابع مالیاتی است لازم است برخی پزشکان عزیز که متهم به فرار مالیاتی هستند با نگاهی مردمی به موضوع مالیات توجه نموده و با شفافیت و اعلام دقیق درآمد در نهایت پرداخت سهم مالیات خود هم در جهت رفع این بدبینی کمک کنند و هم در توسعه آبادانی کشور در راستای مسئولیت اجتماعی خود سهیم شوند.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار