کد خبر: ۱۲۴۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱

عبدالرضا مصری

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

گرانی و تورم باعث شد طرح تأمین کالاهای اساسی در مجلس بررسی و تصویب شود تا در قالب این طرح ۱۴ میلیارد دلاری که برای کالاهای اساسی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان هزینه میشود در اختیار خود مردم قرار بگیرد. قطعا این ۱۴ میلیارد دلار به دست مردم نمیرسید چرا که در طول دو سال گذشته شاهد تورم کالاهای اساسی در بازار بودیم. در حالی که دولت برای کالاهای اساسی ارز ثابت داده، اما تورم آن در بازار بالاتر از نرخ تورم سایر اقلام بوده و این نشان میدهد که توزیع عادلانه و صحیح صورت نمیگرفت و به عبارت بهتر پول پرداخت میشد اما بینتیجه بوده است.

در این رابطه دو سال پیش یعنی در سال ۱۳۹۷ طرحی در مجلس دهم کلید زده شد اما نماینده دولت در مجلس اعلام کرد که خودمان در این زمینه به مجلس لایحه میآوریم که متأسفانه مجلس اعتماد کرد، اما دولت لایحهای نیاورد.

متاسفانه واقعیت تلخی که در این زمینه وجود دارد این است که پول کالاهای اساسی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تمام و کمال پرداخت میشود اما کالا عادلانه به دست مصرف کننده نمیرسد، بلکه در اختیار واردکننده یا توزیعکننده قرار میگیرد. امروز مجلس یازدهم میخواهد با طرح تأمین کالاهای اساسی کالا با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به دست خود مصرف کننده برسد.

سوال مهم اینجاست که چند درصد مردم میتوانند از کالاهای اساسی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی پس از اجرایی شدن طرح تأمین کالاهای اساسی استفاده کنند. در این طرح تلاش شده کالاهای اساسی به همه مردم برسد. اما اگر به همه مردم نیز نرسید، حداقل به دهکهای پایین جامعه برسد، بنابراین سعی بر آن است که بالای ۷۰ درصد مردم کالاهای اساسی خود را با قیمت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار