کد خبر: ۱۲۹۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴

حجت الله فیروزی

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

به جای آنکه قیمت ها را کنترل کنیم، به تورم و گرانی دامن می زنیم که این معضل در بحث خودرو آزاردهنده شده است. اما در این بین تصمیم شورای رقابت از همه آزار دهنده تر است. این شورا اعلام کرده خودروسازان میتوانند هر ۳ ماه یکبار درخواست افزایش قیمت دهند، این در حالی است که رشد نرخ ارز نبایدبه بهانه ای برای گرانی خودرو تبدیل شود زیرا این موضوع زمانی قابل پذیرش است که قیمت قطعات خریداری شده از قطعه سازان، دستمزد کارگر و هزینه آب، برق و گاز متناسب با نرخ ارز افزایش یابد. از آنجا که این هزینه براساس دلار تغییر نمیکند، چه دلیلی وجود دارد که خودروسازان هر سه ماه افزایش قیمت داشته باشند؟

هزینههای سربار خودروسازان از جمله تسهیلات گران قیمت، نیروی انسانی مازاد و ... بسیار است، چرا مصرف کنندگان باید هزینه های بالاسری که ناشی از سوءمدیریت ها است، را پرداخت کنند.

هرچند شورای رقابت به خودروسازان اجازه داد، که هر سه ماه قیمت خودروها را افزایش دهند اما باید به این نکته نیز توجه شود که از مرحله قبلیِ گرانی خودرو در کارخانه نرخ ارز نه تنها رشدی نداشته بلکه به ثبات نسبی نیز رسیده است بنابراین اگر مبنا نرخ ارز است قیمت خودروها در کارخانهها باید کاهشی شود.

منتشر شدن خبرهایی مبنی بر اینکه خودروسازان می توانند هر سه ماه یک بار قیمت خودرو را افزایش دهند نه تنها موجب التهاب بازار چهارچرخها میشود بلکه سایر بازارها را نیز نابسامان میکند زیرا قیمت بسیاری از کالاها متاثر از بهای خودرو است از سوی دیگر این خبرها بیانگر نابسامانی اقتصاد است و به بی ثباتی اقتصادی دامن می زند.

اجازه افزایش قیمت خودرو هر سه ماه یک بار به مثابه دادن چک سفید امضا به خودروسازان است و این تصمیم نه تنها به صلاح مصرف کنندگان نیست بلکه نفعی برای خودروسازان نیز ندارد زیرا با ایجاد تلاطم و بی ثباتی در بازار شرکتهای خودروسازی نیز آسیب می بینند.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار