کد خبر: ۱۴۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
به گزارش روزنامه تجارت؛ «اجلاس ما پارلمان اصناف است»، محمد علي قنبري، رئیس اتحادیه شیشه و آئینه تهران‌اين جمله را در روز 20 ارديبهشت‌ماه همزمان اولين اجلاس ماهيانه اتاق اصناف‌ايران در سال جديد بيان كرد. او از قدرت اصناف سخن گفت و از مشكلاتي حرف به ميان آورد كه بايد همه را حل كرد، دولت بايد در حل‌اين مشكلات كمك كند .البته، بايد براي حل كردن آنها ابزار داشته باشد.
اجلاس ماهيانه اتاق اصناف‌ايران، يك نشست هميشگي است كه ماهي يك بار براي بررسي مشكلات اصناف برگزار مي‌شود تا هم صاحبان صنوف مختلف از مشكلات هم با خبر شوند، هم راهي براي حل مشكلاتشان پيدا شود.‌اين نشست هم در سالن اجلاس این اتاق در حالی برگزار شد که سر فصل مشترک برنامه‌های اصناف تعیین شده و رییس اتاق از صاحب نظران خواهان نقد این برنامه‌ها شد.
در این نشست ابتدا علی فاضلی رییس اتاق اصناف تهران و ایران به خانواده مرحوم دستمالچی رئیس سابق اتحادیه الکترونیک و همه همکارانی که طی ماه‌های گذشته بستگان‌شان را از دست دادند تسلیت گفت.
 اولین سخنران این اجلاس حبیب الله طهماسبی رئیس اتحادیه خیاطان تهران طی سخنانی گفت: اتحادیه خیاطان سال ۱۳۲۴ تأسیس شد و تولیدات اعضای آن در ۴۰۰ شعبه ایران به قیمت مناسب و یکسان عرضه می‌شد. متأسفانه علی‌رغم قدمت و توان بالا به این صنف بی‌مهری می‌شود. شاید تصور این باشد که ما تولیدکننده نیستیم در حالی که سری‌دوز بوده و بعد از انقلاب هم همان رویه ادامه دارد.طهماسبی با اشاره به تشکیل کمیسیون‌های اتاق گفت: اطلاعی ندارم که در خصوص تعیین افراد برای کمیسیون‌ها ضوابط و چارچوبی وجود داردیا نه؛ ولی برداشت من این است که این امر نیاز به بازبینی دارد و باید در این مورد تصمیم‌گیری شود.
دومین سخنران پیش از دستورمحمدعلی قنبری رئیس اتحادیه شیشه و آئینه در بیانات خود گفت: بنا به فرموده حضرت علی(ع) از هرکس به اندازه، قدردانی کنید؛ چرا که بیش از آن چاپلوسی و کمتر از آن حسادت و یا عجز است.

اصناف وحدت داشته باشند
محمد علی قنبری در اهمیت دادن به هر مسئولیتی بیان کرد: مسئولیت از پایین‌ترین سطح تا بالاترین مقام و منصب، مسئولیت است و چیزی نیست که به سادگی بشود از کنار آن گذشت. از پیامبر نقل شده هر کسی باید مسئولیتی که در شان او ست قبول کند که در غیراین صورت آن را به ناحق اشغال کرده است. پس ما نسبت به پذیرش مسئولیت، مسئول هستيم.
او تاکید کرد: مسئول باید با شجاعت کار کند و ضعفی در کارش نباشد. وای بر احوال فردی که در مسئولیت محول شده کوتاهی کند. روسای اتحادیه‌ها مسئولان بخش اقتصادی و دولت بزرگتر این بخش است دولت می‌تواند مشکلات را رفع کند ولی باید ابزار داشته باشد.
قنبری با ابراز تاسف از فساد موجود در کشور گفت: فساد در کشور بیداد می‌کند؛ تا آنجا که از مقام معظم رهبری تا پائین‌ترین سطوح نسبت به آن حساس شدند. علی‌رغم وجود توانمندی‌ جهت مبارزه با مشکلات اقتصادی، ولی در عمل کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد.
او با تاکید بر تشکیل اتاق فکر در اتاق اصناف اظهار داشت: اجلاس ما پارلمان اصناف است و هیچ تفاوتی با مجلس شورای اسلامی ندارد. بنابراین پس از طرح موضوعی در اجلاس در جلسات بعدی نتایج آن پیگیری و به اطلاع رسانده شود. ضمن اینکه نباید فقط به اتاق اصناف تهران فکر کنیم؛ چرا که کل اصناف کشور چشم به اتاق اصناف تهران دارد. باید به فکر وحدت عملی باشیم و اگر قرار است کاری انجام گیرد با هم و با همکفری باشد.

اصناف بيشتر تعامل كنند
در ادامه خسرو ابراهیمی عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران طی سخنانی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های مدیریتی اصناف باید براساس مدیریت روز باشد گفت: احترام به پیشکسوت، بزرگترها و همه سنت‌های نیک اصناف باید حفظ شود اما شرایط کنونی مدیریت نوین خودش را می‌طلبد. در بحث مالیات نمی‌توانیم سنتی صحبت کنیم اعضای اتحادیه‌ها و جامعه اصناف انتظار دارند تا اتحادیه‌ها با ارایه راهکارهای مکتوب چالش‌ها را از میان بردارند.
ابراهیمی در اهمیت خرد جمعی تصریح كرد: خرد جمعی موجب افزایش کارایی اتاق و عملکرد هیئت رئیسه می شود؛ لذا از تمامی مسئولین اتحادیه‌ها انتظار تعامل بیشتر را داریم.
مسئول انتخابات اتحادیه‌ها از برگزاری چند اتحادیه خبر داده و روسای منتخب را معرفی کرد. به گفته وي، در اتحادیه فلزتراش حسن صانعی‌نیا، اتحادیه الکترونیک و الکتروتکنیک فیض‌آبادی ، اتحادیه ذوب فلزات محسنی‌فرد، اتحادیه بارفروشان سیدمحسن محمودی مسئول شدند. ضمن اینکه اتحادیه فروشندگان غلات و حبوبات به دلیل نرسیدن به حد نصاب قانونی با اتحادیه بنکداران مواد غذایی ادغام و «طاهر» عهده‌دار مسئولیت آن شد.
علیرضا راسی نایب رئیس دوم اتاق نیز طی سخنانی از تشکیل اتاق فکر خبر داد و گفت: اتاق فکر شکل گرفته و جلسات آن  به زودی برگزار می‌شود.
ابراهیم درستی، نایب رئیس اول اتاق با بیان اینکه سکوت نشان از نداشتن حرف نیست ابراز داشت: در ارتباط با دارائی هر چه گفته شده در عمل اجرا نشده است.
ساماندهي بدون‌پروانه‌ها، الويت اول اتاق
علی فاضلی رییس اتاق اصناف تهران در این بخش از سخنانش گفت: اعتقاد راسخ داریم که منویات مقام معظم رهبری جز با قانون عملی نسیت. به همین دلیل برای اجرائی کردن نظرات ومنویات مقام معظم رهبری نظرات اتحادیه و اصناف را می خواهیم.اولین موضوعی که امسال پیگیری می کنیم ساماندهی واحدهای بدون پروانه است.دوم اینکه در باب سازماندهی و ساماندهی رسته‌های صنفی چه نظری دارید و چکار باید کرد؟ اقتصاد صنفی در گیر تداخل صنفی است بخشی ازدوستی‌ها در این باب به کدورت انجامید. اگر حتی نیاز باشد ۲۰ اتحادیه ادغام شود هم انجام خواهد شد. هیأت رئیسه به خاطر رأی گرفتن کار نمی کند که واحدهای صنفی آسیبی ببیند.دوم اینکه  در خصوص مالیات نیاز به نگاه عملیاتی داریم. روی بندهای توافق مالیاتی اعلام نظر شود البته باید قبل از آن آسیب شناسی شود و با احصا نظرات کارشناسی نسبت به اعلام نظر اقدام کنید.
فاضلی تصریح کرد: متأسفانه اصناف را در تنظیم بازار شب به طور کامل حذف کردند و سپس نتیجه آن شد که دیدیم میوه چقدر قیمت داشت.

همدلي و همزباني با اصناف مصداق مي‌يابد
درادامه هم  سرهنگ بحیرائی رئیس اداره اماکن فاتب نیز با اشاره به نامگذاری سال جاری گفت در جامعه بزرگ اصناف همدلی و همزبانی مصداق عینی پیدا می کند. در کشورمان اصناف بزرگترین بخش اقتصاد ی و اجتماعی کشور است که می تواند به نحو احسن حلقه ارتباط میان ملت و دولت در برقراری همدلی و همزبانی باشد. اصناف اجازه ندهند عده ای بخواهند از این فرصت سواستفاده کرده و بین شما و دولت فاصله بیندازند.
وی افزود: ارتباط بین اصناف و پلیس بسیار نزدیک و منسجم است سعی می کنیم این انسجام را بیشتر کنیم.
در ادامه قاسم نوده فراهانی نسبت به حذف اتحادیه‌ها انتقاد کرد وخواهان پیگیری اتاق اصناف برای جلوگیری از ادامه این روند شد همچنین زندی رییس اتحادیه حمل ونقل وبار درون شهری هم نسبت به همین موضوع انتقاد کرد. فاضلی هم در پاسخ گفت:این موضوع یک جریان سیاسی است و برای شکستن نهادهای مدنی دست به دست هم دادند. در جریان ماجرا هستیم و در حقیقت برای یارکشی برای انتخابات مجلس است.
وی افزود: از انجایی که حذف چهار اتحادیه قانون شده است حداقل شش ماه طول می کشد تا طبق قانون از این اقدام جلوگیری کرد.
فاضلی با اشاره به اثرات تشکیل اتاق اصناف در کشور تاکید کرد:  برخی‌ها از انسجام و وحدت رویه اصناف شوکه شدند زیرا وحدت رویه صنوف تولید توزیعی ناشی از تشکیل اتاق اصناف است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار