کد خبر: ۱۴۵۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
دریالاسالار ساموئل پاپارو: من متوجه شده‌ام که فعالیت‌ ایرانی‌ها در دریا با هوشیاری، احتیاط و احترام همراه است تا خطر یک اشتباه محاسبه یا تشدید شرایط در دریا پیش نیاید

فرمانده ناوگان پنجم دریایی آمریکا مستقر در بحرین در اظهاراتی اعلام کرد نیروی دریایی ایالات متحده با نیروی دریایی ایران در منطقه پس از ماه‌ها تنش به یک بازدارندگی ناآرام دست یافته است.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دریاسالار "ساموئل پاپارو" فرمانده جدید ناوگان پنجم دریایی آمریکا در منطقه در اظهاراتی که روز یکشنبه (امروز) در نشست سالانه " گفتگوی منامه" ایراد کرد گفت که برای رفتار حرفه‌ای نیروهای دریایی ارتش و سپاه پاسداران ایران در منطقه احترام قایل است.

این اظهارات فرمانده آمریکایی در حالی است که ایالات متحده آمریکا در سال 2019 نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی خارجی قرار داد؛ اقدامی غیرمعمول و بی‌سابقه که تنش‌ها را در منطقه خلیج فارس افزایش داد.

این فرمانده نظامی آمریکایی گفت نیروی دریایی کشورش پس از ماه‌ها حملات منطقه‌ای و توقیف شناور‌ها و برغم داغ ماندن تنش‌ها توانسته است با ایران در پهنه دریایی خلیج فارس و دریای عمان به یک "بازدارندگی ناآرام" دست یابد.

او گفت:" ما به یک بازدارندگی ناآرام دست یافته‌ایم. این بازدارندگی ناآرام با وقایع جهانی و رخداد‌های در طول مسیر تشدید می‌شود، اما من متوجه شده‌ام که فعالیت‌ ایرانی‌ها در دریا با هوشیاری، احتیاط و احترام همراه است تا خطر یک اشتباه محاسبه یا تشدید شرایط در دریا پیش نیاید."

به گزارش آسوشیتدپرس، اظهارات این فرمانده آمریکایی بر خلاف رویکردی است که دریاسالار "جیمز مالوی" فرمانده قبلی نیروی دریایی آمریکا در منطقه داشت. او در اظهاراتی که مرداد ماه امسال داشت ایران را "بی ملاحظه و تحریک کننده" خوانده بود که همیشه در رزمایش‌های دریایی آن قدر شرایط تغییر می‌دهد تا پیروز به نظر برسد.

دوران فرماندهی مالوی بر ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین، دوره پرتنشی بود که با توقیف چند نفتکش توسط ایران و یک سری انفجار در نفتکش‌ها رخ داد که آمریکایی‌ها آن را کار ایران دانستند، اما تهران این اتهام را رد کرد. در مقابل، چند ماهی که پاپارو مسئولیت فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا را داشته، هیچ بحران عمده‌ای در منطقه مشاهده نشده است.

نیروی دریایی ایالات متحده به طور معمول رویارویی‌های پرتنشی با قایق‌های تندروی سپاه پاسداران در خلیج فارس دارد. نیروی دریایی سپاه پاسداران در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز مستقر است و نیروی دریایی ارتش هم اغلب در دریای عمان حضور دارد.

در حالی فرماندهان آمریکایی سابق به تفاوت حرفه‌ای‌گری این دو نیرو اشاره می‌کردند و حتی بسیاری از آنها معتقد بودند که ارتش ایران به شاه سابق وفادار است، اما دریاسالار پاپارو این تصور را "ایده ای کهنه" توصیف کرده و گفته است:"  ۴۱ سال پس از انقلاب من فکر می‌کنم می‌توانیم این تفکر را کنار بگذاریم. من صادقانه شک دارم که تفاوتی میان آن‌ها (ارتش و سپاه) باشد."

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار