کد خبر: ۱۵۷۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۷

امیر حمزه مالمیر

کارشناس بازار سرمایه

سرمایه‌گذاری در هر بازاری نیازمند دانش است به‌خصوص بازار سرمایه که نیازمند دانش اقتصاد، آمار و سواد مالی برای بررسی صورت‌های مالی و حتی سواد رسانه‌ای است.

نباید فراموش کرد که ورود بدون دانش در هر بازار یا کاری قطعاً با شکست همراه است و بازار سرمایه نیز از این موضوع مستثنا نیست.لازمه ورود به بازار سرمایه این است که سرمایه‌گذاران به‌دوراز هیجان و نگاه توده‌وار بادانش کافی و کامل به بازار سرمایه مراجعه کنند.

ورود پرحجم نقدینگی‌ها به بازار در ابتدای امسال اتفاق بسیار خوب و مبارکی بود که به‌درستی از آن استفاده نشد. مردم در ابتدا سرمایه‌ها و سپرده‌های خود را وارد بازار کردند اما به‌محض اینکه شرایط را بسیار خوب دیدند و شاهد بازدهی‌های بالا در بازار بودند با فروش دارایی‌های خود سرعت ورود نقدینگی‌ها به بازار را چند برابر کردند این روند در خردادماه تا ابتدای تابستان شدت گرفت که با تزریق این حجم از نقدینگی‌ها، ریسک بازار به‌شدت بالا رفت.

در کنار عوامل بالا، ناهماهنگی‌های بین دولت و مجلس و خبرهای مختلف در این خصوص، جرقه‌ای بود که بر کلیت بازار زده شد و بهانه‌ای برای آغاز ریزش و اصلاح را فراهم کرد.

طولانی شدن روند ریزش، اعتماد عمومی را از بازار سلب کرد. در سویی دیگر چون دانش کافی در بازار وجود نداشت، همه آن گروه هایی که بر مبنای رفتار توده‌وار و هیجانی در صف‌های خرید قرارگرفته بودند، این بار راهی صف‌های فروش شدند.

بازار گردانی در همه دنیا اجرا می‌شود و سازمان بورس هم با تصویب دستورالعمل بازار گردانی این الزام را برای شرکت‌ها ایجاد کرد، اما به این تصمیم ایرادهایی مطرح شد یکی از این موارد موضوع درگیری مستقیم ناشران و شرکت‌ها برای بازار گردانی بود، اینکه منابع ناشر درگیر بازار گردانی شد، اتفاق درستی نبود.

شرط اجرای بهتر بازار گردانی این است که دامنه نوسان بازار از شرایط فعلی باشد، هرچه دامنه نوسان کوتاه باشد تحلیل را کمتر می‌کند.

در شرایط امروز بازار اجرای این تصمیم برای شرکت‌های بزرگ می‌تواند شرایط را برای کل بازار بهبود ببخشد، برای شرکت‌های بزرگ که امکان دست‌کاری قیمت با حجم کم امکان‌پذیر نیست و به‌راحتی این امکان وجود ندارد که با سرمایه پایین قیمت سهم را جابه‌جا کنند پس بهتر است دامنه نوسان بازتر شود تا بازار معامله بهتری را تجربه کند.

در شرکت‌های کوچک هم نهاد ناظر اگر درباره دست‌کاری قیمت‌ها فعال‌تر باشند، پیگیری جدی‌تری در این خصوص داشته باشد و بخش تخلفات و نظارتی قوی شود، این امکان وجود دارد تا دامنه نوسان باز شود البته با توجه به شرایط خاص شرکت‌های کوچک درمجموع اجرای آن سخت است.

به‌طورکلی تغییر دائم مقررات کار درستی نیست، بااین‌وجود تصمیم اخیر سازمان درباره افزایش حدنصاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در کف ۱۵ درصد و سقف ۲۵ درصد و الزام آن‌ها برای افزوده شدن ۳ درصدی این حدنصاب تا پایان سال می‌تواند اطمینان را به بازار برگردانده و باعث تقویت تقاضا شود.

برچسب ها: سرمقاله ، یادداشت ، بورس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار