کد خبر: ۱۷۸۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۹
گروه استان‌ها-مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: پیش‌بینی می‌شود که تداوم دوره خشکسالی در فصل پاییز نیز بیش از شرایط نرمال باشد و بارش‌های پاییزی را با تاخیر مواجه کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، محمدرضا خورشیدی ظهر امروز در نشست خبری اصحاب رسانه با اشاره به وضعیت جوی هوای استان اصفهان اظهار داشت: از ابتدای سال آبی جاری وضعیت بارش‌های دریافتی به مقدار استاندارد نرسیده و اکثر ایستگاه‌های هواشناسی نیز نمایانگر این خلاء در استان هستند.

وی با بیان اینکه کمبود آب در کشور بسیار زیاد است، عنوان کرد: میانگین وزنی بارش 109 میلی‌متر بوده که نسبت به مقدار بلند مدت 30 درصد و نسبت به سال گذشته 35 درصد شاهد کاهش بوده‌ایم. لازم به ذکر است استان اصفهان از جمله استان‌هایی است که با بیشترین کمبود آب در کشور مواجه هست به طوری که در سرچشمه های آبی زاینده رود (ایستگاه کوهرنگ) این کاهش بارش نسبت به مقدار بلند مدت محسوس‌تر و به حدود 40 درصد رسیده است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در مورد دمای اصفهان در تابستان جاری گفت: اکثر استان‌های کشور با افزایش دما و گرمای بیشتری رو به رو بودند که این روند افزایشی بیش از حد نرمال بوده است. همچنین با بررسی‌های انجام شده، وضعیت میانگین دما تا پایان پاییز امسال نشان از افزایش دما در اکثر مناطق استان اصفهان به ویژه در شمال، غرب و مناطق مرکزی دارد.

وی افزود: شرایط کم بارشی، بالا بودن میانگین دما نسبت به مقادیر نرمال طی زمستان و بهار 99 بین 2 تا 3 درجه سانتیگراد و افزایش میزان تبخیر سطحی، کاهش پوشش برف نسبت به مقدار بلند مدت و کاهش رطوبت خاک سبب تشدید شرایط خشکسالی و تنش آبی طی سال زراعی 1399 - 1400 بوده است.

خورشیدی در ادامه به موضوع خشکسالی اصفهان پرداخت و گفت: باتوجه به شاخص SPEI در یک دوره ده ساله، شدت خشکسالی در اکثر مناطق استان اصفهان افزایش یافته است به گونه‌ای که 80 درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی بلند مدت بوده و این خشکسالی بسیار شدید است.

وی افزود: البته باید درنظر داشت که پیش‌بینی‌های هواشناسی در سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دسته بندی می‌شوند و برای حفاظت از جان مردم، برنامه‌ریزی‌های شهری و محیط‌زیست کاربردهای متفاوتی دارد، به طور مثال دسته کوتاه مدت برای واکنش‌های اضطراری مفید است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان بیان کرد: براساس آخرین بررسی‌های انجام شده و خروجی‌های پیش‌بینی شده انتظار داریم که تداوم دوره خشکسالی در فصل پاییز نیز بیش از شرایط نرمال باشد و بارش‌های پاییزی را با تاخیر مواجه کند به همین خاطر مورد انتظار است که شرایط کم بارشی حداقل تا نیمه اول پاییز ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/ 174/ح

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار