کد خبر: ۸۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۸
قائم مقام خانه کشاورز گفت: تنها راهکار کاهش ضایعات محصولات بخش کشاورزی، سرمایه گذاری در مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی تکمیلی است که منجر به افزایش بهره وری و توسعه پایدار در کشور می شود.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایرنا؛عنایت الله بیابانی میزان ضایعات باغی و زراعی بخش کشاورزی را متفاوت دانست و افزود: در سالهای اخیر با افزایش صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات باغی حجم ضایعات محصولات باغی به 10 تا 12 درصد رسیده است.

به گفته وی، این در حالی است که طی سالهای گذشته میزان ضایعات این بخش بیش از 30 درصد بوده است.

وی تاکید کرد: هم اکنون نیازمند زنجیره ای برای جمع آوری محصولات بی کیفیت و تبدیل به محصولات مصرفی با کیفیت هستیم. 

قائم مقام خانه کشاورز اضافه کرد: در گذشته در حاشیه جاده های مناطق شمالی کشور پر از مرکبات پوسیده و رها شده، اما خوشبختانه طی سالهای اخیر با وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی و کاهش ضایعات این مشکل در حاشیه جاده ها برطرف شده است.

به گفته وی، بخش عمده ضایعات محصولات باغی کشاورزی به روستاها که دارای صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسب نیستند، مربوط می شود اما مشکل ضایعات محصولات کشاورزی به دلیل نزدیکی صنایع تبدیلی و تکمیلی به شهرها کمتر دیده می شود.

وی تصریح کرد: امروزه بخشی از محصولات کم کیفیت همچون مرکبات ریز که قابل عرضه به بازار نیستند روانه کارخانجات تولید کننده کنستانتره برای تهیه آبمیوه می شوند که این امر باعث کاهش بخشی از ضایعات شده، البته این بدان معنا نیست که امروز با ضایعات محصولات بخش کشاورزی روبرو نیستیم.

وی ادامه داد: درهمین راستا باید برای زنجیره تولید تا مصرف مواردی همچون نحوه برداشت محصول، انبارداری، نگهداری، حمل و نقل و بازار رسانی محصولات کشاورزی تا سفره مردم مدنظر قرار گیرد. 

بیابانی گفت: معتقدیم صنایع تبدیلی و تکمیلی کشور باید دارای تکنولوژی روز باشد تا پوست، گوشت و تفاله محصولات باغی به چیپس قابل استفاده خوراک دام تبدیل شود. 

وی با بیان اینکه هم اکنون به شکل محدود چنین صنایعی در کشور وجود دارد، افزود: اما متاسفانه این صنایع دارای مدیریت کارآمد و صحیح نیست لذا در این راستا باید با مدیریت مناسب محصولات باغی به محصولات مصرفی با کیفیت تبدیل شود.

وی یکی از راهکارهای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی را ایجاد هماهنگی و مدیریت انتقال محصولات کم به کارخانجات صنایع تبدیلی عنوان کرد.

وی درباره میزان تلفات محصولات زراعی کشور گفت: هم اکنون به دلیل استفاده از کمباین های قدیمی و فرسوده در برداشت محصولات زراعی از جمله گندم با 25 تا 30 درصد تلفات محصول مواجه هستیم، به طوری محاسبات نشان می دهد سالانه بین یک تا 2میلیون تن گندم تولیدی کشور تلف می شود که این علاوه بر ضرر و زیان کشاورزان باعث هدرروی منابع ملی می شود.

به گفته قائم مقام خانه کشاورز، این در حالی است که زارعین بزرگ کشور با استفاده از ماشین آلات و کمباین های مدرن، میزان تلفات را به 2 تا 3 درصد رسانده اند.

بیابانی اضافه کرد: در برخی از کشورهای پیشرفته نیز برای برداشت محصول برنج از کمباین هایی استفاده می شود که میزان تلفات آن به صفر رسیده است. 

وی گفت: در حال حاضر با توجه به محدودیت منابع آبی و شرایط فعلی کشور، تولیدات کشاورزی ما اقتصادی نیست و باید برنامه ای برای تغییر ساختار بخش کشاورزی و ایجاد زنجیره تکمیلی تولید با کیفیت تا مصرف داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تولیدات کشور باید براساس قیمت جهانی آب محاسبه شود، ادامه داد: درصورت داشتن ضایعات منافع ملی کشور به خطر می افتد که در همین راستا باید مدیریت به هم پیوسته زنجیره تولیدات کشاورزی را مورد توجه قرار دهیم. 

وی درباره سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، افزود: همیشه سرمایه گذاری در جایی اتفاق می افتد که برای سرمایه گذاران سود داشته باشد، طی سالهای گذشته تاکنون به دلیل اینکه سرمایه گذاری مناسب به بخش کشاورزی تزریق نشده با رشد منفی سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مواجه بوده ایم .

وی با اشاره به اینکه کشاورزی دنیا به سمت افزایش بهره وری حرکت می کند اضافه کرد: برای افزایش بهره وری بخش کشاورزی کشور باید تسهیلات و امکانات در مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی و تکمیلی افزایش یابد و در تحقیقات، مکانیزاسیون، مدیریت نظارتی و سیاست گذاری کلان بخش باید به گونه ای عمل کنیم که به سمت افزایش بهره وری و توسعه پایدار گام برداریم 

وی تاکید کرد: ایران پتانسیل تولیدات کشاورزی در حد بضاعت خود را دارد بنابراین می توان با اصلاح مدیریت و افزایش سرمایه گذاری ها تولیدات کشاورزی را رقابت پذیر کرد.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار