کد خبر: ۲۳۲۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
علیرضا دلیری در همایش توانمندسازی کسب‌وکارها تاکید کرد:
«توانمندسازی کسب‌وکارها با گسترش فناوری‌های نوین» عنوان اولین رویداد عصر دانش جندی‌شاپور است که با حضور علیرضا دلیری مشاور سرمایه‌گذاری و معاون سابق معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و جمعی از مدیران بخش خصوصی و بانک‌ها و بیمه‌ها در کتابخانه ایران‌مال برگزار شد.

ضرورت عبور از سرمایه‌گذاری سنتی به سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری و صنایع خلاق

آیلین سیروس: «توانمندسازی کسب‌وکارها با گسترش فناوری‌های نوین» عنوان اولین رویداد عصر دانش جندی‌شاپور است که با حضور علیرضا دلیری مشاور سرمایه‌گذاری و معاون سابق معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و جمعی از مدیران بخش خصوصی و بانک‌ها و بیمه‌ها در کتابخانه ایران‌مال برگزار شد.

دلیری در این جلسه ضمن اشاره به تحولات فناورانه که موجب تغییر در روند زندگی بشری شده است به بیان ویژگی‌های هریک از این دوره‌ها پرداخت و اظهار داشت: با سپری شدن عصر صنعتی و عصر ارتباطات، الکترونیک و فناوری، وارد دوره جدید یعنی هوش مصنوعی شده‌ایم. برخی اعتقاد دارند در این عصر ربات‌ها بر انسان‌ها توفق و برتری می‌یابند و هوشمندانه‌تر از انسان‌ها عمل می‌کنند.

این مشاور سرمایه‌گذاری در ادامه با بیان تعریف جدید سواد از نگاه یونسکو اظهار داشت: بر اساس تعاریف جدید، دیگر شاخص سواد مصادیق قبلی مانند خواندن و نوشتن به اضافه سواد کامپیوتر و تسلط بر یک زبان خارجی یا تسلط بر 12 نوع سواد در تعریف قرن 21 نیست بلکه هر کس بتواند در خود و جامعه تغییر ایجاد کند، باسواد تلقی می‌شود که این تحول در تعریف سواد بسیاری را از مدار باسوادی خارج می‌کند.  

اهمیت دارایی های نامشهود در عصر کنونی

وی با اشاره به آخرین گزارش مکنزی در تبیین برترین روندهای بین‌المللی فناوری ادامه داد: در این گزارش آمده است، در عصر حاضر فناوری‌های نوظهوری مانند فناوری اتصال پیشرفته، هوش مصنوعی، رایانش ابری، واقعیت همه‌جانبه، یادگیری ماشین، فناوری های کوانتمی، نسل آینده توسعه نرم‌افزارها، وب 3 و هویت دیجیتال دست برتر را در عصر حاضر از آن خود ساخته‌اند. خودروهای خودران، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی از موضوعات اصلی زمان ماست. به عنوان مثال از این پس تحلیل و تصمیم با هوش مصنوعی انجام می‌شود، اتصال هوش مصنوعی به داده‌ها و تحقیقات موجود در ارتباط با موضوعات مختلف موجب شده است که در موارد بسیاری تحلیلی که ارایه می‌دهد، بسیار جامع‌تر و دقیق‌تر باشد.

 دلیری در ادامه با تبیین روش‌های تامین مالی با ابتنای بر نوآوری و فناوری به اجزاء روش‌های بیرونی و درونی در تامین مالی پرداخت و تصریح کرد: در تامین مالی هم روش‌های درونی و بیرونی از شیوه‌‌های کلاسیک و رویه‌های سابق عبور کرده‌ایم و می‌توان با اعتبار مالیاتی برای سرمایه‌گذاری یا تحقیق و توسعه بهره‌مند شد.

وی ادامه داد: در دنیای امروز شرکت‌های بزرگ الزاما دارایی مشهود زیادی ندارند بلکه با ارزشگذاری دارایی‌های نامشهود سهم قابل توجهی از دارایی شرکت‌ها در کمپانی‌های بزرگ، دارایی نامشهود آنهاست. شرکت‌هایی مانند اپل و آمازون نمونه‌های خارجی و شرکت‌هایی مانند اسنپ و تپسی نمونه‌های داخلی شرکت‌هایی هستند که سهم عمده دارایی آنان دارایی نامشهود است. از قضا این شرکت‌ها در کشورهای دیگر سهم قابل توجهی نیز در تولید ناخالص ملی دارند.

به گفته دلیری با توجه به اهمیت این دارایی‌ها در ایران نیز آیین‌نامه ارزشگذاری دارایی‌های نامشهود در طرح‌های سرمایه‌گذاری در سال 1396 به تصویب هیات وزیران رسید.   

سرمایه‌گذاری غیرنوین بی‌معناست

معاون سابق معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور اضافه کرد: طی چند سال گذشته در کشور اتفاقات خوبی افتاد. با تلاشی که صورت گرفته بیش از 9 هزار و پانصد شرکت در حوزه فناوری و صنایع خلاق شامل شرکت‌های فناور و نوآور، نوپا و استارتاپ‌ها ایجاد شده که توانسته بخشی از مشکلات مردم را حل کند. البته هنوز راه بسیاری مانده و تا نقطه مطلوب فاصله زیادی مانده است.

وی افزود: به اعتقاد من دیگر سرمایه‌گذاری غیرنوین بی‌معناست. در گذشته شرکت‌های بزرگ خوروساز‌ها، پتروشیمی‌ها و معادن بوده‌اند اما الان ما با گوگل و فیس‌بوک و یاهو مواجهیم که سرمایه آنها پلت‌فرم و سرمایه نامشهود است. به عبارت دیگر، مفهوم سرمایه در جهان امروز تغییر کرده است و به تبع آن ما نیز باید خود را با این تغییر و تحولات سازگار کنیم.

علیرضا دلیری گفت: در کشور ما بسیاری از شرکت‌های بزرگ با تعریف قبلی دچار زیان‌دهی هستند حال آنکه شرکت‌های جدید با اتاق فکری که آنها را در مسیر دانشی هدایت می‌کند، اداره می‌شوند. بواقع باید جریان سرمایه‌گذاری به این مسیر منتقل شود و کسب‌وکار سنتی دیگر از معنا تهی شده و جذاب نیست. اگر بناباشد افق پیش رو را ببینیم و رشد داشته باشیم سرمایه‌گذاری باید نوین و دارای تحقیق و توسعه قوی باشد، مسیری که شرکت‌های بزرگ دنیا طی کرده‌اند.

دلیری در تشریح زیرساخت‌های که در قانون و مقررات برای توسعه کسب‌و کارها بر مبنای فناوری‌های نوین اعلام کرد: بر اساس مقرراتی که با  تلاشی پیگیر مصوب نمودیم، شرکت‌های تولیدی و خدماتی کشور می‌توانند صددرصد مالیات بر عملکرد خود را در تحقیق و توسعه خودشان هزینه کنند. این شامل همه شرکت‌ها می‌شود.

معاون سابق معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: در بخش دیگری از این آیین‌نامه شرکت‌های بزرگ مانند شرکت‌های بورسی و شرکت‌هایی که سرمایه ثبتی آنها یک‌سی‌ام صندوق نوآوری شکوفایی است (شرکت‌های غیربورسی که سرمایه ثبتی آنان در حال حاضر 100 میلیارد تومان است) می‌توانند مالیات بر عملکرد خود را در شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور مرتبط با حوزه فعالیت خودشان سرمایه‌گذاری کنند.

گفتنی است مجموعه رویدادهای عصر دانش جندی شاپور با حضور نخبگان، صاحب‌نظران، اندیشمندان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقمندان، فرصتی برای بحث و گفت‌وگو پیرامون مهم‌ترین موضوعات زندگی برای زیست بهتر و کیفیت بخشیدن به آن در روزگار پرشتاب امروز است.

این اقدام همچنین در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی ایران مال و با هدف تلاش در مسیر ایجاد یک بازار بزرگ دانش با توجه به زیرساخت‌های فرهنگی پیش‌بینی شده در کتابخانه جندی‌شاپور ایران مال است.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: